About Stuff Linkies Fanfic Journal

Wednesday, June 06, 2012

Tutorial : Photoshop - How To Make An Icon



Hello guise !

Kita berjumpa lagi di entry yang baru . Malam ni aku nak buat tutorial sikit walaupun aku memang tak reti nak buat tutorial ni . Sebab aku ni bukanlah jenis yang tahu meng-explain-kan sesuatu kepada seseorang . K , tadi aku saja je check cbox aku then aku ternampak ada orang tanya aku something .

Jyeah ! Orang yang bertanyakan tu ialah FarahHannis . Terima kasih kerana tanya aku . K , jadi aku nak buat tutorial sikit berkenaan dengan soalan yang FarahHannis tanya tu . 

1. Open gambar yang korang nak jadikan icon tu dekat dalam photoshop . [Tekan Ctrl + O]

2. Korang buat transparent layer. Dan set-kan size layer tu kepada 100 x 100. [Tekan Ctrl + Alt + N]

3. Lepas tu korang pergi kat tanda 'crop'. Dan set-kan size crop tu kepada [Width : 100 . Height : 100]

4. Korang crop gambar yang korang nak jadikan icon tu . 

5. Lepas tu kalau dah crop tu , mesti size dia tak 100 x 100 walaupun dah set size crop tu 100 x 100 kan ? Jadi korang [Tekan Ctrl + Alt + I] dan set-kan size tu 100 x 100 .

6. Lepas tu korang drag gambar icon tu masuk ke dalam transparent layer tu . Dan , siaplah icon tu !

Ni icon yang aku dah sharpen dan gunakan action sikit.

*Kalau nak lawaa , korang boleh la sharpen kan gambar tu ataupun korang edit gambar tu . Tak pun korang tambah words ataupun texture .*

Kalau tak paham , tanya aku tahu . Takyah malu-malu dengan aku . Ppyong ..

3 comments :

i / i said...

wajib try hehe, nice sharing dik :>

Raihanah Ariff said...

Heeeeeeee :)
Try laa ^^

syafika atilia said...

thanks sbb jd..yaye